Het Rebound
programma
Het Reboundprogramma
bestaat in hoofdlijnen uit vier onderdelen:
Lesprogramma:
Het lesprogramma wordt
na overleg met de plaatsende school vastgesteld. De plaatsende
school/opleiding zorgt voor lesmaterialen. De leerling zal
in overleg met zijn mentor een planning maken. De leerlingen
krijgen gemiddeld zo’n 16 theorie- en lessen per week.
Leerlingen die moeite hebben met het lesprogramma worden
in
kleine groepen begeleid en krijgen individuele instructies.
Leerlingen die daar aan toe zijn kunnen bepaalde vakken
volgen op andere scholen. Ook is er de mogelijkheid om stage
te lopen.
Aanvullend programma
Het aanvullend programma
bestaat uit een tweetal onderdelen:
1. Een kennismaking met allerlei manieren van vrijetijdsbesteding,
om zodoende ook na schooltijd je tijd zinvol door te brengen.
De activiteiten staan in het teken van sport, techniek,
handvaardigheid, drama, dans, muziek. Een deel van dit programma
wordt verzorgd door jongerenwerkers van het MJD;
2. Een praktische sector
oriëntatie op het MBO middels snuffelstages en locatiebezoeken.
Ook kunnen leerlingen (maatschappelijke) stages lopen bij
diverse bedrijven en instellingen.
Programma’s gericht op gedrag
Equip
Met ingang van het schooljaar 2010-2011 wordt op Rebound
VO Equip aangeboden. Equip is een volledig uitgewerkt programma
waarmee jongeren leren verantwoordelijkheid te nemen voor
hun eigen denken en doen. Het doel is jongeren te motiveren
en toe te rusten (equiperen) om elkaar te helpen en van
elkaar te leren.
Met Equip wordt gewerkt aan het ombuigen van een negatieve
groepscultuur naar een cultuur waar je rekening met elkaar
houdt.
Zie op internet ook www.180.nl
|
|
Weerbaarheidtraining
Sommige jongeren moeten weerbaarder
worden omdat ze gepest worden of niet adequaat kunnen reageren
op medeleerlingen en of leerkrachten. Anderen moeten weerbaarder
worden omdat ze juist veel te snel boos worden of altijd
onhandig reageren.
Tijdens de weerbaarheidtrainingen
leren de jongeren beter voor zichzelf op te komen.
Persoonlijke effectiviteit
Op Rebound MBO wordt gewerkt
met de in samenwerking met de Stenden Hogeschool ontwikkelde
methode persoonlijke effectiviteit.
Deze methode is gebaseerd op het gedachtegoed van o.a. Sean
en Stephen Covey en Ben Tiggelaar. Jongeren krijgen een
aantal gewoonten aangeleerd waardoor ze meer inzicht in
hun eigen functioneren krijgen. Dit vergroot de kans op
een succesvolle terugkeer naar het reguliere onderwijs,
stage en werk.
Individuele begeleiding, het
vaardighedenmodel.
Iedere leerling krijgt een mentor/coach.
De mentor/coach maakt
gebruik van het vaardighedenmodel Rebound. Dankzij deze
methode van begeleiding wordt inzichtelijk hoe (schoolse)
vaardigheden nog (beter) ontwikkeld kunnen worden. Er wordt
gewerkt met een stappenplan waarbij in maximaal 4 stappen
wordt toegewerkt naar een betere beheersing van de vaardigheden.
|